Απερίσκεπτη κοπή κυπαρισσιών με αφορμή εργασίες «καλλωπισμού»

0

Λάβαμε και δημοσιεύουμε επιστολή αναγνώστη σχετικά με εργασίες που έλαβαν χώρα στον ιερό Ναό Ζωοδόχου Πηγής (Καμμένης Παναγίας) στην περιοχή Τσας της Μύρινας.

Όπως καταγγέλλει ο αναγνώστης, τρία μεγάλα και υγιή κυπαρίσσια κόπηκαν εντελώς από τη ρίζα τους την Κυριακή 21 Φεβρουαρίου, χάριν εργασιών καλλωπισμού.

Επιπλέον, δίνονται πληροφορίες σχετικά με εργασίες που έχουν πραγματοποιηθεί στο παρεκκλήσι τα τελευταία χρόνια.

Παρατίθεται ολόκληρη η επιστολή, συνοδευόμενη από σχετικές φωτογραφίες.

Προς τιμήν της Καμμένης Παναγίας Τσας, Ιερού Ναού Ζωοδόχου Πηγής

Ημέρα 21 Φεβρουαρίου 2021, Κυριακή και οι αυθαιρεσίες στο μικρό παρεκκλήσι, συνεχίζονται.

Με αφορμή “εργασίες καλλωπισμού των δεντρων”, κλάδεμα δηλαδή των κυπαρισσιών που βρισκονται στο περίγυρο του ναού, έγινε ότι γίνεται συνεχώς στην Ελλάδα, αποψίλωση.

Τρία μεγάλα και υγιή κυπαρίσσια κόπηκαν εντελώς από τη ρίζα τους, για το μόνο λόγο που μπορεί κανείς να φανταστεί, ότι βρισκόταν στο μπροστινό μέρος του ναού και σε “κάποιον ή κάποιους” δεν άρεσαν.

Να συμπληρώσω απλά ενημερωτικά, τα κυπαρίσσια είναι δασικά δέντρα, εμπίπτουν στην αρμόδια Δασική Υπηρεσία και όσο για το κλάδεμα όσο και για την κοπή τους απαιτείται έγκριση από την Υπηρεσία αυτή.

Τίθενται αμφιβολίες ότι οι “υπεύθυνοι” για την απόφαση των εργασιών έλαβαν σχετική έγκριση.

Μια ιστορική αναδρομή στις εργασίες που έως τώρα έχουν γίνει

Οι εργασίες αυτές, (αν και το πιθανότερο μη αυθαίρετες, διότι ο ναός δεν θεωρείται Διατηρητέος, παρόλο που χρονολογείται γύρω στο 1862) έχουν προκαλέσει ριζικές αλλαγές στην εσωτερική αρχιτεκτονική του παρεκκλησιού και τις ιδιαίτερες ιδιομορφίες του.

Αρχικά, πριν από περίπου μια δεκαετία, έγινε αλλαγή του δαπέδου. Πλάκες μεγάλες πέτρινες αντικατασταθηκαν από γυαλιστερά σύγχρονα πλακάκια και στο βωμό της εξέλιξης θυσιάστηκε και μια ιδιαίτερη ιδιομορφία.

Στην είσοδο του ναού υπήρχαν δύο μεγάλα πέτρινα σκαλοπάτια και προχωρώντας προς το εσωτερικό του ναού υπήρχε ένα ακόμη σκαλοπάτι, αλλά προς την αντίθετη κατεύθυνση.

Έπρεπε, δηλαδή, όποιος επιθυμούσε να επισκεφθεί τον ναό, πρώτα να ανέβει δύο σκαλοπάτια και έπειτα να κατέβει ένα, κάτι εξαιρετικά ιδιαίτερο, το οποίο, πλέον καλώς ή κακώς καταστράφηκε.

Αφού ολοκληρώθηκε η αντικατάσταση του δαπέδου, ήταν ώρα για την αντικατάσταση του τέμπλου. Το παλαιό τέμπλο, απαιτούσε μεν αντικατάσταση λόγω φθοράς από τον χρόνο, αλλά παρά τις προσπάθειες πιστών να τοποθετηθεί πιστό αντίγραφο του παλαιού, οι “υπεύθυνοι” αποφάσισαν ότι ένα τυποποιημένο τέμπλο χωρίς συγκεκριμένο χαρακτήρα ήταν προτιμότερο.

Με την αφαίρεση του τέμπλου έγινε και ολική αφαίρεση όλων των παλαιών εικόνων που το κοσμούσαν, ορισμένες από αυτές δημιουργήματα του Ευστράτιου Χαϊμαντέ.

Οι εικόνες που “στολίζουν” το καινούργιο είναι όλες σύγχρονης κατασκευής, τυποποιημένες χωρίς ιστορία, χαρακτήρα ή ίχνος δημιουργικότητας.

Επιπλέον, η στέγη που έφερε τα χαρακτηριστικά της κατασκευής που εφαρμοζόταν στη Λήμνο, και ήταν ορατή από το εσωτερικό του ναού, καλύφθηκε πλήρως, ώστε να “συμμορφώνεται” στη σύγχρονη αρχιτεκτονική των κτιρίων. Τα στασίδια για τους πιστούς αφαιρέθηκαν πλήρως και τοποθετήθηκαν καρέκλες στη θέση τους.

Και τα κουφώματα για τα παράθυρα, αντικαταστάθηκαν και αυτά, με ξύλινα όπως υπήρχαν ήδη στο ναό, τα οποία αντικαταστάθηκαν και αυτά, εντός δύο ετών, με αλουμινένια αυτή τη φορά.

Αυτή η μικρή ιστορική αναδρομή, έγινε για να τονίσει την καταστροφή της παράδοσης που γίνεται γίνεται από τους “υπευθύνους” των ναών αλλά και για τον εγωιστικό τρόπο που γίνονται οι λήψεις τέτοιων αποφάσεων, χωρίς τη συμμετοχή των πιστών σε αυτές, παρά το γεγονός ότι “οι ναοί ανήκουν στους πιστούς” που τονίζουν οι ίδιοι “υπεύθυνοι”.

Τελευταία αλλά σημαντικότερα, καταγγείλω την απερίσκεπτη κοπή των κυπαρισσιών άνευ λόγου και αιτίας, λόγο των διαθέσεων “ορισμένων”.

Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί.

X